Trénink — Vytrvalostní trénink

Bloková nebo tradiční periodizace? Dopady na výkonnost cyklistů po 12 týdnech tréninkového procesu

Bloková nebo tradiční periodizace? Dopady na výkonnost cyklistů po 12 týdnech tréninkového procesu

  Tento článek je jedním ze 22 rozborů nejnovější vědecké literatury ze světa kondiční přípravy, které najdete v nově spuštěném projektu Level Up Bloková periodizace je jednou z metod pro organizaci tréninku u různých výkonnostních úrovní. Její využití spočívá v aplikaci časově ohraničených bloků, zaměřených na rozvoj specifických kvalit, v čemž může mít tato metoda výhodu oproti tradiční periodizaci, ve které je rozvíjeno vícero kvalit současně, a mění se "pouze" objem, intenzita, či frekvence tréninků.  U blokového modelu tak máme například týden, kdy provádíme pouze krátké intenzivní úseky, a následně v dalším týdnu přejdeme na aktivity o nízké intenzitě a...

Číst dále →


Jakub Kalus
Je silový trénink vhodný i pro vytrvalostní sportovce?

Je silový trénink vhodný i pro vytrvalostní sportovce?

Pokud narazíte na obrázek vytrvalostně orientovaného sportovce, nespojíte si ho právě s tím, že by byl schopen tahat 200 kilogramů na mrtvý tah a posilovna pro něj byla druhým domovem. Posilování a vytrvalostní aktivita jsou pro nás mnohdy na zcela odlišných stranách spektra a mnozí vytrvalci je mají v hlavě uloženy jako něco, co k sobě nepatří. Strach ze svalového růstu a z toho, že se z nich stanou těžkopádná monstra, je u vytrvalostně orientovaných sportovců poměrně běžný, kdy se silovému tréninku vyhýbají i mnozí vytrvalci na elitní úrovni. Například při kvalifikačních bězích na Olympijské hry v roce 2004 odpověděla skoro polovina z 93 dotázaných maratonců na...

Číst dále →