Nákupní košík 0

Trénink výskoku během sezony. Vyplatí se?

Basketbal Trénink Výskok

Teplé letní dny už jsou u konce a s nástupem podzimu se naplno rozběhly soutěže v různých sportech. Výjimkou nejsou ani soutěže basketbalistů či například volejbalistů. Otázkou je, jestli v období, kdy kondiční příprava ustupuje do pozadí a hráči se více soustředí na taktické pokyny a dovednosti typické pro svůj sport, má trénink výskoku své místo v jejich tréninkových plánech. Nejčastěji je tato otázka skloňována v basketbalu, kde odpůrci trénování výskoku často tvrdí, že hráči provedou velké množství výskoků i během tréninku či hry samotné.

O tom, že basketbalisté či volejbalisté mají přirozeně vyšší výskok, než ostatní sportující populace, díky pouhému hraní hry samotné, není pochyb. Tato skutečnost sama o sobě ale většině hráčů či trenérů nestačí, a pro další zlepšení je otevřen obrovský prostor.

Jak zvýšit výskok?

Je třeba se zamyslet hlavně nad tím, jestli stimul, který hráči zaznamenají během tréninku či zápasu je stejný, jako ten, který je přítomen po specifickém tréninku zaměřeném na výskok. Pokud si rozebereme basketbalový zápas, tak v něm se výskok vyskytuje hlavně při dvojtaktu či při doskoku. Výskoků v zápase samotném se provede okolo 40-60 v závislosti na pozici.

Realita je ale ta, že stresory během hry samotné a během specifického tréninku jsou zcela různé – jak chcete simulovat ve hře výskoky s činkou na zádech, případně seskoky z bedny, či skoky do stran, když víte, že se ve hře neobjevují, ale zároveň víte, že pro zvýšení výšky našeho výskoku jsou přínosné?

Z toho důvodu by měl mít trénink výskoku své místo i během sezony samotné. I když je vždy žádoucí, aby u tréninku výskoku byl hráč vždy maximálně koncentrovaný a prováděl cviky s plnou intenzitou, je třeba dbát na to, že únava z ostatních tréninků a zápasů se kumuluje, a je tedy třeba snížit znatelně objem práce, kterou hráč vykonává (=méně sérii i opakování). Tím se samozřejmě zkracuje i doba tréninku.

Je nutné vzíti v potaz, že sezona trvá půl roku, a byla by škoda tohoto času nevyužít pro další růst a zlepšování výkonu. Samozřejmě je důležité dbát i na fyzický a psychický stav hráčů a stupeň jejich únavy, Brát sezonu pouze jako fázi „udržování“ ale také není nejlepší přístup. 

Více o tréninku výskoku se dočtete v knize Jumper's Guide



Předchozí článek Následující článek


Okomentovat

Váš komentář musí být schválen správcem, než bude publikován, prosíme tedy o strpení.